Sådan støtter du dit immunforsvar

Vi er kun midtvejs igennem forkølelsens højsæson. men kan trøste os med at forkølelse sædvanligvis er en mild sygdom, der kun varer omkring en uges tid.

Inden forkølelsen igen fortager sig, skal man som oftest igennem at have ondt i halsen, nyseanfald, løbende næse, dernæst tæt næse, trykken for ørerne, hovedpine og hoste, samtidig er man alment utilpas og har let feber. Læs her hvad man selv kan gøre for at undgå forkølelse:


Forebyg ved at fylde kroppens depoter op

C-vitamin kan have afværgende eller forkortende virkning på forkølelse. Tag derfor et forebyggende kosttilskud af C-vitamin.
D-vitamin har stor betydning for hele kroppen og ikke mindst for vores immunforsvar. Normalt dannes D-vitaminet i huden, når vi befinder os i direkte sollys. Der er desværre bare ikke voldsomt meget direkte sollys i Danmark om vinteren, og derfor er det nødvendigt med en ekstra dosis D-vitamin i form af kosttilskud i vinterhalvåret.
Et zink-tilskud vil også bifrage til at øge din modstandskraft over for en lang række infektioner.
Som altid gælder det, at det er vigtigt at følge anvisningerne for rigtig dosering af netop det produkt, man har valgt supplere sin sunde basiskost med.


Kom ud i den friske luft

Ophold udendørs, så meget vejrliget tillader det, giver optimalt udbytte af den frisk luft og af vinterns sparsomme sollys. Gå f.eks. en rask lille tur – motionen gør dig også godt.


Tillad dig selv at slappe af

Vi er mange, der helst ikke sover tiden væk. Men det burde vi nok i lidt større omfang tillade os selv at gøre. For imens kroppen sover bruger den sin en stor del af sin energi på at regenerere. Søvn og hvile er vigtige medspillere, når det gælder om at sikre sig et velfungerende immunforsvar.


Minimer smitterisikoen

Hyppig vask af hænder i løbet af dagen, sænker risikoen for den del af smitten, som via hænderne overføres til næsen og øjnene. Dette gælder både for raske og forkølede personer – og er især effektivt, hvis man også husker at vaske hænder efter næsepudsning.
Hold afstand til forkølede personer, hvis det er muligt, og hold vejret, når nogen i nærheden af dig nyser.
Undgå at røre ved næse og øjne, hvis du har været i berøring med forkølede.


Hensigtsmæssig påklædning

Undgå store temperaturudsving og især længerevarende kulde, der medfører kraftig afkøling af dele af kroppen, hvilket gør dig sårbar overfor smitte..