Kålhoveder og rødder

Mange af os har fået øjnene op for at rodfrugter kan laves på et utal af måder. Kålen har derimod et dårligere ry end fortjent.

De fleste af os ved godt, at kål og rodfrugter er nogle af de mest næringsholdige råvarer, vi har. Alligevel vælger mange at udelukke kålen fra menuen, på grund af den karakteristiske lugt, der breder sig i hele huset, når kålen tilberedes traditionelt, altså ved kogning. En række undersøgelser konkluderer imidlertid, at kål hører til blandt de grøntsager, der af alle har den største kræfthæmmende virkning. Så der er al mulig grund til ikke at lade sig afskrække af de velkendte ulemper, der kan være forbundet med at spise kål. Fokuser i stedet på de mange andre måder, der heldigvis findes, for tilberedning af kål. Hvis man vil slippe for lugten under tilberedningen, er tricket helt enkelt: Spis kålen rå.



Rå kål på 3 måder

Rå kål ser flot ud, når den snittes fint, og er samtidig lettere at håndtere og spise. Læs her om 3 nemme og nærende kålsalater, som er fulde af smag.


Frisk og syrlig

Fintsnittet spidskål, vendes i en dressing af citronsaft, honning og soya.
Lad salaten trække i ca. 10 min
.


Farvemættet og fyldig

Bland fintsnittet rødkål med små æbletern, mandler og appelsinsaft.
Lad salaten trække i ca. 10 min
.


Nærmest en dessertsalat

Hvidkål og gulerødder snittes fint og tilsættes rosiner. Det hele vendes i friskpisket flødeskum tilsmagt med citron og sukker.
Skal serveres straks.



Rodfrugter på 3 måder

Rodfrugterne kan bruges både til hverdagsmad og festmad. De er supersunde og fyldt med fibre og smager fortrindeligt. Ja, der mange gode grunde til at bruge rodfrugter i madlavningen.


Fristende fritter

Man kan nytænke brugen af rodfrugter, så selv børnene hopper med på vognen. Rodfrugter bliver dejligt søde, når de får varme. Ryst dem evt. med lidt sukker for at fremhæve den søde smag yderligere. De friske, farvede, søde fritter fra ovnen er et sikkert hit hos de fleste børn.


Mere end en heldig kartoffel

Prøv næste gang at erstatte en del af kartoflerne i den hjemmelavede kartoffelmos med gulerødder, selleri, eller persillerod. Det giver lækre smagsvarianter og er en nem måde at liste flere forskellige vitaminer ind i kosten.


Brød og bøffer med farvede striber

Rodfrugter er også nemme at ”liste” ind i andre dele af menuen. Lidt revet rødbede i hakkebøffen eller i brødet er ikke bare sundt – det er også lækkert og ser super flot ud.